Promoţii în magazin

Vinurile săptămânii servite la pahar, în Tasting Room

Degustări de vin

Degustări oferite de producătorii de vin clienţilor noştri

Brunch & Wine Party

Evenimente “food & wine pairing”, experimente culinare şi enologice

Cadouri

Pachete cadou cu vinuri şi delicatese, pentru familie, prieteni sau companii

Turism viticol

Excursii în zone viticole celebre, vizite şi degustări la crame

Home » Ştiri

Interviu: Cum arată piaţa de vin din Iaşi în 2015?

Autor: on 16/03/2015 – 12:00 am0 comentarii | 1,007 afişări

IMG 9100 Interviu: Cum arată piaţa de vin din Iaşi în 2015?

Reporterul Ziarului de Iaşi a stat de vorbă cu Răzvan Avram, blogger de vin, consultant specializat în selecţii de vin şi proprietar al magazinului de vin Good Point din Iaşi. Discuţia a atins subiecte variate: situaţia pieţii de vin din România, vânzările de vinuri româneşti faţă de cele din import, vânzările de vin pe internet şi rebrandingul magazinului Good Point.

Ziarul de Iaşi: Situaţia economică actuală nu este una prea bună. Cum se reflectă ea în piaţa de vin din România?
Răzvan Avram: Desigur, nu e nici un secret pentru nimeni că sunt din ce în ce mai puţini bani, consumul a scăzut şi acest lucru e valabil şi în piaţa vinului. Însă, în acest punct, aş nuanţa puţin. Există, în opinia mea, trei categorii de clienţi care cumpără vin. Prima, cea care cumpără vin vrac, este o categorie de clienţi la care contează în primul rând preţul şi abia mai apoi calitatea produsului. Această categorie este, din păcate tot mai numeroasă, din ea făcând parte oamenii cu venituri mici. Pentru aceşti clienţi există atât oferta de vin vrac din diverse magazine de tip “crame de cartier” cât şi oferta de vin la “bag în box” pe care majoritatea producătorilor din România o livrează în supermarketuri. A doua categorie de clienţi este cea care cumpără vin îmbuteliat, dar pentru care preţul rămâne totuşi principalul criteriu de selecţie. Pentru aceşti clienţi există oferta de vin îmbuteliat care se găseşte în principal în supermarketuri. A treia categorie de clienţi, cea a amatorilor avizaţi, e mai puţin interesată de ofertă din supermarketuri şi e mult mai orientată către magazinele specializate şi magazinele online. Pe de o parte suntem martorii migrării unei părţi a consumatorilor din categoria a doua către prima şi, pe de altă parte, o orientare a unei alte părţi a consumatorilor celei de-a două categorii către cea de-a treia. Cu alte cuvinte, când oamenii nu mai au bani, ei aleg ori să consume mai ieftin şi mai mult ori mai puţin dar mai bun. Eu nu vreau să emit aici nicio judecată de valoare, ci doar să constat realitatea din piaţa de vin.

Ziarul de Iaşi: Care vinuri se vând mai bine în prezent, cele româneşti sau cele din import?
Răzvan Avram: Cu certitudine cele româneşti. Consumatorii din România au un nivel destul de ridicat de patriotism local. Însă vinurile din import, chiar dacă sunt încă minoritare în ponderea vânzărilor, sunt într-o creştere vizibilă. Asta nu înseamnă că vinurile locale au vreo problemă de calitate, ci înseamnă că vinurile din import au un raport calitate-preţ, de cele mai multe ori, mai bun decât cel al vinurilor româneşti. Vinul românesc nu este încă foarte pregătit, din acest punct de vedere, să facă faţă ofertei internaţionale. Şansa producătorilor români este, până una-alta, tocmai acest patriotism al consumatorului, de care pomeneam mai sus. Prognoza mea este că situaţia s-ar putea inversa în următorii doi-trei ani. Pe de o parte piaţa românească este asaltată de vinuri bune din import la preţuri mici, iar pe de altă parte veniturile românilor nu dau semne de creştere, aşa că nu e greu de imaginat ce se va întâmpla. Mai mult, dacă veţi merge în Germania, Anglia sau în alte ţări din Uniunea Europeană unde este prezent vinul românesc, veţi constata, cu surprindere, că vinurile noastre sunt mai ieftine ca în ţară.

Ziarul de Iaşi: Şi de ce se întâmplă asta?
Răzvan Avram: E simplu, într-o piaţă competitivă şi aglomerată cum e, bunăoară, cea din Anglia, vinul românesc trebuie vândut la preţul corect şi astfel nivelul din România nu este sustenabil acolo. Prin urmare, la Londra vinul românesc e mai ieftin fiindcă atâta e dispusă piaţa să plătească, iar la Bucureşti acelaşi vin e mai scump fiindcă piaţa e dispusă să plătească mai mult. Din păcate, patriotismul local al consumatorului român lucrează de fapt împotriva lui. Sunt convins însă că aceasta e doar o fază şi lucrurile se vor normaliza: ori preţul vinului românesc va scădea în ţară, ori consumatorul român va abandona atitudinea patriotică.

Ziarul de Iaşi: A început consumatorul român să cumpere vin de pe internet?
Răzvan Avram: Din ce în ce mai mult. Şi pot să vă spun asta fiindcă deţin informaţii chiar din industrie. Probabil ştiţi că sunt, încă din 2012, consultantul în materie de selecţie de vin a celui mai important proiect online de promovare şi vânzare de vin din România: www.unvinpezi.ro. În această calitate am fost martorul unei creşteri foarte importante a vânzărilor acestui proiect, e adevărat, foarte bine susţinut de forţa de promovare a grupului Mediafax, în proprietatea căruia a fost până în 2014.

Ziarul de Iaşi: Cine sunt clienţii care cumpără vin online?
Răzvan Avram: Sunt din categoria amatorilor avizaţi, consumatori care deţin bugete rezonabile şi cunoştinţe suficiente despre vin pentru a se putea documenta online. Aceşti clienţi sunt în general recurenţi şi sunt dispuşi să încerce în permanenţă vinuri noi, ei nu doresc să bea tot timpul acelaşi lucru. Sunt oameni care, în general, au călătorit în ţări cu o importantă cultură a vinului, de unde s-au întors cu experienţe personale pe care au dorit să le continue în ţară.

Ziarul de Iaşi: Cum arată piaţa de vin din Iaşi?
Răzvan Avram: Chiar dacă Iaşul este cel mai mare oraş al Moldovei şi un important centru universitar şi cultural al României, consumul de vin nu este la nivelul oraşelor mari din Ardeal sau din Banat. Mă refer aici, desigur, la Cluj, Oradea şi Timişoara, fiindcă o comparaţie cu Bucureştiul nu cred că ar fi potrivită. Aş îndrăzni să avansez ipoteza că Moldova este o zonă mai săracă decât Ardealul şi că stilul de viaţă moldovenesc este mai puţin cosmopolit ca cel din Banat. Eu am totuşi ambiţia să demonstrez că vinul, un produs eminamente cultural, va fi din ce în ce mai prezent şi în Iaşi.

Ziarul de Iaşi: E adevărat că Good Point, magazinul de vin pe care-l deţineţi în Iaşi, a făcut un parteneriat strategic cu un mare grup internaţional?
Răzvan Avram: Da, am intrat, începând cu luna martie 2015, în parteneriat cu Grupul Halewood România. Halewood Internaţional a fost fondată în 1978 de către regretatul John E. Halewood şi s-a dezvoltat rapid devenind cea mai mare companie independentă de băuturi alcoolice din Marea Britanie. În 1987 compania a început să importe vinuri din România, în strânsă colaborare cu Dan Muntean, iar zece ani mai târziu John şi Dan au format un parteneriat, fiind fondatorii celei mai mari companii exportatoare de vinuri româneşti în Marea Britanie, Halewood România. Astăzi, Grupul Halewood România deţine patru divizii, specializate în gestionarea culturilor de viţă de vie, producţia şi comercializarea de vinuri pe piaţa internă şi export. Totodată, compania este unul dintre cei mai mari importatori de vinuri din ţară, distribuind cele mai renumite branduri de vin din toate colţurile lumii. Halewood deţine peste 350 ha în cele mai importante regiuni viticole ale României: Dealu Mare, Transilvania şi Murfatlar.

Ziarul de Iaşi: Ce se va schimba la Good Point, în baza acestui parteneriat?
Răzvan Avram: În primul rând am făcut o largă o selecţie de vinuri, româneşti şi importuri, din portofoliul Halewood România. Vor fi practic câteva sute de etichete noi la raft. În al doilea rând am înlocuit întreaga selecţie de vinuri existente până în prezent la Good Point cu selecţia Halewood. Practic la Good Point, începând cu 16 martie 2015, vom vinde doar vinurile Halewood plus câteva importuri făcute direct de noi (Rioja, Catalonia, Alsacia, Mosel, Bordeaux, Provence). Evident, până la lichidarea stocurilor existente, vor mai exista şi etichete din vechea selecţie de vinuri româneşti. În al treilea rând am făcut un rebranding al magazinului, sub numele “Good Point Outlet” – partener Halewood România, denumire care ar trebui să semnaleze nucleului nostru de clienţi, pe de o parte, continuitatea locaţiei şi, pe de altă parte, similaritatea cu alte magazine din reţeaua Winery Outlet deţinută de Halewood în Bucureşti şi în ţară. Un ultim element, esenţial în opinia mea, este acela că preţurile de la Good Point Outlet sunt preţurile de producător, practic aceleaşi ca în toată reţeaua Winery Outlet. Consider că acest lucru va fi un real câştig pentru clienţii noştri din Iaşi, aceasta pe lângă lărgirea considerabilă a selecţie, cu vinuri din România, Franţa, Italia, Germania, Spania, Portugalia, Liban, Africa de Sud, Australia, Noua Zeelandă, Chile, Argentina, Uruguay şi SUA.

Ziarul de Iaşi: Prin urmare, la Good Point Outlet, aveţi acum o selecţie mai largă de vinuri, româneşti şi internaţionale, din portofoliul Halewood, la preţuri de producător?
Răzvan Avram: Nici eu n-aş fi putut rezuma mai bine. E bine de înţeles că, într-un an greu cum e 2015, facem tot ce ne stă în putinţă ca să ne menţinem la nivelul reputaţiei pe care ne-am creat-o în piaţa Iaşului, încă din 2008. Clienţii noştri sunt cei care ne-au ajutat să ajungem unde suntem azi şi mi se pare firesc să le creăm acestora toate premizele ca să rămână fideli brandului nostru.

S-ar putea să vă mai intereseze: